Samochody hybrydowe
Mimo że samochody hybrydowe nie są tak popularne jak diesle czy pojazdy z instalacją gazową, to jednak powoli zyskują sobie uznanie i coraz większe zainteresowanie. Niższe spalanie paliwa to tylko jeden z plusów posiadania hybrydy. Wszelkie prognozy mówią również, że to właśnie samochody z tym typem napędu będą królować w niedalekiej przyszłości. Hybrydy wybudowano z myślą o usunięciu wad i niedoskonałości silników spalinowych. Głównym problemem silników tradycyjnych jest ich niezbyt szeroki zakres obrotów. Jednym słowem, silnik spalinowy przy niskich obrotach pracuje w mało efektywny sposób, a przy dużych – dobrze. Przy delikatnej i wolnej jeździe zużywamy mniej paliwa, przy szybkiej więcej. Ale jak sprawić by jeździć szybko i oszczędnie? W odpowiedzi na ten problem powstały silniki hybrydowe, czyli połączenia silnika spalinowego z elektrycznym. Dodatkowo hamując silnikiem hybrydowym, możemy gromadzić energię, która jest marnowana w przypadku tradycyjnego silnika. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z takim napędem była Toyota Prius i trafiła na drogi w 1997 roku. Silniki hybrydowe można podzielić na kilka rodzajów. W mikrohybrydach silnik nie służy do napędzania pojazdu, ale działa jako rozrusznik i alternator. Łagodne hybrydy nie napędzają samochodu, a jedynie pomagają przy jego rozpędzaniu i odzyskiwaniu energii podczas procesu hamowania. W przypadku pełnych hybryd silnik elektryczny napędza pojazd, odzyskuje energię i wspiera silnik spalinowy. Hybrydy można również podzielić poprzez sposoby połączenia obu silników. W łączeniu szeregowym silnik spalinowy napędza generator silnika elektrycznego, podłączonego do kół pojazdu i wprawiającego je w ruch. W hybrydzie równoległej za napędzanie kół odpowiada silnik spalinowy, a silnik elektryczny wspiera samochód przy jeździe pod górę lub przy przyspieszaniu. Pojazd wyposażony w taki silnik pali mniej, jednak wciąż wymaga zastosowania skrzyni biegów. Hybryda szeregowo-równoległa łączy oba wyżej wspomniane rozwiązania. Koła są napędzane przez oba silniki, przy czym elektrycznemu energia może być dostarczana przez generator połączony z silnikiem spalinowym. Do odzyskiwania energii z hamowania służy akumulator. Najważniejszym elementem tego typu jest przekładnia planetarna zastępuje tradycyjną skrzynię biegów, a przełożenia zmieniane są bezstopniowo. Dzięki temu jazda jest płynna i komfortowa, a zużycie paliwa w ruchu miejskim spada. Samochody z napędem hybrydowym mają wiele zalet. Przede wszystkim spalają mniej paliwa i są bardziej przyjazne środowisku. Spełniają również wszelkie normy emisji dwutlenku węgla, dzięki czemu w niektórych krajach europejskich płaci się mniejsze opłaty parkingowe czy podatki. Patrząc na politykę Unii Europejskiej dotyczącej emisji CO2 można przypuszczać, że samochody z silnikami hybrydowymi będą w niedalekiej przyszłości bardziej się opłacać. Największą wadą tego typu samochodów jest ich wysoka cena, na którą składają się elementy samochodu z napędem spalinowym i dodatkowymi częściami hybrydy, w tym drogie akumulatory oraz skomplikowane elektryczne sterowanie silnikami. Dodatkowo akumulatory są masywne i zazwyczaj zajmują dużo miejsca. Są również ciężkie, przez co waga samochodu znacząco wzrasta, a co za tym idzie spada również sprawność poruszania się. W przypadku długiej jazdy autostradą, zmagazynowana przez hybrydę energia może się wyczerpać, a samochód będzie skazany na jazdę tylko na silniku spalinowym. Follow Podobne wpisy: Samochody