Ubezpieczenie motocykla
W stereotypowym myśleniu motocykle są niebezpieczne i powodują dużo wypadków. Wielu z nas jest przekonanych, że najgroźniejsi na drogach są właśnie motocykliści – szybcy, nieokrzesani i nieodpowiedzialni. Tymczasem okazuje się, że jest zupełnie inaczej – statystycznie częściej sprawcami wypadków są kierowcy samochodów. Jest to jeden z czynników dlaczego motocykliści płacą mniej za OC i AC.
Czym jest OC?
Ubezpieczenie OC jest obligatoryjne dla wszystkich właścicieli pojazdów zarejestrowanych w Polsce, czyli również dla motocykli i skuterów. Chroni ono przed odpowiedzialnością kierowcy za szkody i obrażenia wyrządzone innym uczestnikom ruchu drogowego. W praktyce dzięki OC nie trzeba z własnej kieszeni płacić za zniszczony zderzak czy zarysowany bok w cudzym samochodzie. Składka na obowiązkowe ubezpieczenie OC zależy od wielu czynników, które dotyczą z jednej strony osoby właściciela, a z drugiej pojazdu. Rodzaj pojazdu wpływa na koszt polisy, co bardzo sprzyja motocyklistom.
Przed kupnem używanego motocykla lub skutera należy sprawdzić, czy posiada on ważną polisę OC. Jeżeli tak, to po przerejestrowaniu są dwie możliwość: kontynuować OC po zmianie właściciela do czasu jego wygaśnięcia i dopiero wtedy nabyć nowe lub zrobić to od razu po jego kupnie. W tej kwestii panuje całkowita dowolność. Jeśli jednak osoba sprzedająca motocykl lub skuter nie posiada lub nie chce przekazać ważnej polisy OC, należy się poważnie zastanowić, czy warto kontynuować transakcję. Kara za brak OC dla jednośladów jest bowiem wysoka i nakładana automatycznie za każdy dzień spóźnienia. Przy braku OC do 3 dni mandat wynosi 120 zł, od 4 do 14 dni – 290 zł, a powyżej 14 dni – 580 zł. Podane wartości są aktualne na 2016 r. i w kolejnych latach mogą ulec zmianie.
Ile kosztuje OC/AC na motor i skuter?
Stosunkowo nieduża pojemność skokowa silnika (w końcu motocykle z silnikiem powyżej 1000 cm3 są rzadkością, podczas gdy w aucie jest to bardzo mała pojemność) powoduje, że składka na OC dla motocykli i skuterów jest znacznie niższa niż dla samochodów osobowych. Oczywiście im mniejszy silnik, tym cena staje się bardziej atrakcyjna, dlatego na symboliczne wręcz składki mogą liczyć właściciele głównie skuterów z silnikiem o pojemności do 50 cm3. W ich przypadku bez problemu można znaleźć ofertę OC na kwotę zaledwie 100 zł rocznie. Wraz ze wzrostem pojemności podnosi się również cena, choć nawet przy szybkich „sześćsetkach” jest ona atrakcyjna i średnio nie powinna przekroczyć 200-400 zł. Mówiąc o średniej cenie, mamy na myśli kalkulację składki dla 35-letniego kierowcy z dużego miasta, z 10-letnim stażem i pełnymi zniżkami ubezpieczeniowymi. Oczywiście wraz ze zmianą parametrów ubezpieczeniowych, takich jak wiek, doświadczenie czy wysokość zniżek, proporcjonalnie obniża lub podwyższa się składka. Podczas gdy za dynamiczny motocykl zapłacimy średnio nie więcej niż 400 zł, za samochód o sportowych osiągach przyjdzie nam zapłacić nawet dziesięć razy więcej. To wyraźnie pokazuje, że firmy ubezpieczeniowe wbrew pozorom nie traktują motocyklistów jako dużego zagrożenia na drodze.
W przeciwieństwie do OC ubezpieczenie autocasco dla motocykli i skuterów jest w pełni dobrowolne i jednocześnie znacznie droższe. Pozwala ono uzyskać odszkodowanie nie tylko w razie wszystkich zdarzeń i wypadków drogowych bez względu na osobę sprawcy, ale również w przypadku szkód i skutków finansowych takich sytuacji jak kradzież, zderzenie ze zwierzęciem, wandalizm czy niekorzystne zjawiska pogodowe (np. grad, uderzenie pioruna, wichura). Zakres ochrony AC różni się w zależności od danej oferty – im szersza, tym wyższa cena polisy. Mogą się one wahać od 1000 do nawet kilku tys. zł.