Przewody hamulcowe – warto pamiętać!

W zasadzie o stan techniczny swojego pojazdu należy dbać przez cały sezon. Jednak większość z nas zaniedbuje niektóre, ważne jego elementy. Dotyczy to w szczególności stanu zużycia przewodów hamulcowych. Na znacznej swojej długości przebiegają one pod naszym samochodem, zatem mają bezpośredni kontakt ze wszystkim, co znajduje się na jezdni. Są narażone na uszkodzenia chemiczne, korozję oraz uszkodzenia mechaniczne. To chyba wystarczający powód, żeby zwrócić na nie szczególną uwagę. Czym są przewody hamulcowe i jaką rolę pełnią w samochodzie? Przewody hamulcowe są jedną z części składowych układu hamulcowego, odpowiedzialnego za zatrzymywanie naszego pojazdu. Cały układ składa się z wielu elementów, w których krąży płyn hamulcowy. Jest to specjalna ciecz, która pod ciśnieniem powoduje dopchnięcie klocków hamulcowych do tarczy, a poprzez tarcie zmniejszenie prędkości samochodu. Przewody hamulcowe odpowiedzialne są za przeniesienie wytworzonej siły oraz ciśnienia bezpośrednio na tłoczki. Łatwo zatem sobie wyobrazić, iż na przewody działa od środka spora siła, rozpychającej je cieczy. Jak można także wywnioskować, jakiekolwiek uszkodzenie struktury może być tragiczne w skutkach. Pęknięcie choćby jednego przewodu uniemożliwia dalszą jazdę i może być katastrofalne w skutkach. Rodzaje przewodów hamulcowych Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia przewodów, w większości pojazdów składają się one z dwóch typów: sztywnych oraz giętkich. Sztywne przewody poprowadzone są na odcinkach, na których nie są poddawane mechanicznej pracy. Bezpośrednio przy zaciskach kół, które pracują w wielu płaszczyznach, zastosowano przewody giętkie, wykonane z mieszkanki gumy i tworzyw sztucznych. Właśnie o te przewody należy dbać najbardziej oraz regularnie kontrolować ich stan. Zużyty miękki przewód hamulcowy potrafi stwarzać różnego rodzaju problemy, np powodować efekt tzw. miękkiego lub mięknącego pedału hamowania. Jest to powodowane faktem, iż ciśnienie wewnątrz przewodu prowadzi do jego rozszerzenia lub powstawania pęcherzy. Skutki zaniedbań W chwili pęknięcia przewodu hamulcowego poczujemy dziwne zachowanie pedału hamulca. Systemy kontrolne nie od razu wykryją wyciek. W zależności od lokalizacji wycieku płynu hamulcowego, możemy jeszcze przez jakiś czas być w stanie zatrzymać samochód, jednak nie będzie to już tak łatwe. Pamiętajmy, że można skorzystać z hamulca ręcznego, który działa niezależnie. Większość samochodów posiada czujnik poziomu płynu hamulcowego umieszczony w jego zbiorniczku wyrównawczym. Dopiero jeśli tam jego poziom spadnie poniżej minimalnego, zobaczymy charakterystyczny znak (!) na desce rozdzielczej. Po takiej awarii należy jak najszybciej udać się do mechanika celem usunięcia usterki, kontroli pracy układu oraz uzupełnieniu płynu hamulcowego. Follow Brak podobnych wpisów.