Jakie są objawy uszkodzonej turbiny?

Turbosprężarka do samochodu to jeden z podzespołów silnika spalinowego. Jej zadaniem jest wykorzystanie energii zawartej w gorących spalinach wydostających się z komory spalania do podniesienia ciśnienia wewnątrz cylindra. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki sprawność i moc silnika rosną. W tym krótkim tekście wyjaśnimy: jak turbosprężarka działa i co się dzieje, kiedy ulegnie ona awarii.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Turbosprężarka jest elementem stosunkowo prostym. Składa się jedynie z turbiny i sprężarki połączonych wałem. Jeśli więc inne elementy silnika są sprawne, to turbosprężarka powinna pracować bez problemu przez długie lata. Niestety nie żyjemy w idealnym świecie i w naszych samochodach różne elementy ulegają powolnemu zużyciu i w końcu się psują. To samo dotyczy turbosprężarki. Kiedy to ten element w twoim samochodzie się uszkodzi, to odczujesz poniższe objawy.

  • Spadek mocy — tak jak już pisaliśmy, turbosprężarka podnosi moc samochodu, jeśli więc ulega ona awarii, to dodatkowa moc natychmiast znika, co można łatwo zauważyć. Najczęściej jest to odczuwalne przy wyższych obrotach silnika, czyli wtedy, kiedy normalnie turbosprężarka wspomaga silnik. Oczywiście spadek mocy może być spowodowany innymi awariami, ale kiedy towarzyszą mu inne charakterystyczne objawy, to najczęściej powodem jest uszkodzona turbosprężarka.
  • Gwizdanie spod maski — turbosprężarka wydaje charakterystyczny syczący dźwięk, który od razu przywodzi na myśl samochody sportowe. Dźwięk ten jest jedną z tych rzeczy, za które tak wielu kierowców kocha doładowane jednostki napędowe. Jeśli jednak gwizdanie pojawia się już przy niskich obrotach, to może to oznaczać, że coś z turbo jest mocno nie tak.
  • Dziwne dźwięki — często nietypowemu gwizdaniu towarzyszą też inne niepokojące dźwięki. Mogą być one różne i zależą od rodzaju awarii. Często jest to gwałtowne stukanie, które może oznaczać, że część łopatek w turbinie odpadło i teraz hałasują i demolują wnętrze turbosprężarki.
  • Wyraźniejsze spaliny i większy pobór oleju — te symptomy są ze sobą ściśle powiązane. Turbosprężarka, w której uszkodzeniu uległy łożyska, pobiera z silnika więcej oleju, który następnie trafia do komory spalania i jest usuwany z silnika w formie gęstego dymu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.